Siste poster

mandag 6. oktober 2008

Ordknapp fortellerform

Mikronovellesamlingen "Du trenger ikke mer enn 6" er ute i disse dager på Ganesa Forlag. Mikronovellene består kun av seks ord, og kan i følge forfatterne " enkelt erstatte ordflommen". En av bidragsyterne bak utgivelsen, Dag Evjenth,forteller til Aftenposten at fortellerformen er svært brukervennlig, fordi mottageren selv blir ansvarlig for å konstruere historien.

I mine øyne er det ikke akkurat noe veldig revolusjonerende med denne måten å fortelle en historie på, men jeg må innrømme at jeg ble ganske fasinert da jeg begynte å lese noen av disse mikronovellene. Det ligger helt klart store utfordringer i å begrense ordbruken på denne måten, og virkelig skjære helt ned til beinet for å finne kjernen i det man ønsker å uttrykke.

Jeg velger å gå i Aftenpostens sko, og siterer Ernest Hemingway: "For sale: baby shoes, never worn".

Resten av historien skaper du selv.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails