Siste poster

tirsdag 7. oktober 2008

Haqekylling

Skuespilleren, og nå også artisten, Iram Haq har fått gjennomgå i pressen de siste dagene etter at hun slapp debutplata "I came to leave love". Anmelderne i de store tabloidene har virkelig vrengt av seg silkehanskene denne gangen, og er ikke snaue i sin kritikk av dama. Her hagler det ned med kvasse formuleringer, terninger med to til ett øye, og tørre ordspill som : "haq-anes ille" og "haq i plata".

Nysgjerrig som jeg er, måtte selvsagt Iram Haqs utskjelte platedebut sjekkes ut nærmere. Å gå til innkjøp av plata etter slik massiv slakt tok jeg ikke sjansen på i disse nedgangstider, men jeg har besøkt Irams myspace, hvor man kan i alle fall kan lytte til en av låtene på albumet, "Paint the house", i sin helhet. På iTunes kan du forøvrig sjekke ut flere smakebiter fra albumet. Man skulle tro at Dagbladet og Vgs anmeldere allerede har dratt Irams musikk så langt ned i søla at det ikke er mulig å sverte den ytterligere, men her må dessverre selv den gladeste optimist innse at slaget er tapt.

Tro meg, jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne si at tabloidenes musikkvitere tar grundig feil, at de ikke har forstått uttrykket på plata, eller at de er så forblindet av kommersiell musikk at de ikke ser at det også kan finnes rom for nisjemusikk, men uansett hvor hardt jeg prøver, faller alle argumenter for å like dette makkverket i grus. Halvveis ute i låta "Paint the house" begynner jeg å føle meg alvorlig sjøsyk, artisten puster og hveser mer enn hun synger, og den hysteriske koringen får meg til å lure om det avspilles to låter på en gang. Dette er ikke bare dårlig musikk, den gjør meg i tillegg nesten fysisk uvel, og jeg kan bare konstatere at de dårlige anmeldelsene av utgivelsen treffer spikeren på hodet.

Etter denne nedturen av en musikkopplevelse henter jeg frem optimisten i meg, og trøster jeg meg med at jeg tross alt ikke har hørt hele albumet enda. Det kan jo fortsatt finnes skjulte skatter et sted nede i gjørma som gjør albumet verdt en gjennomlytting eller to.

14 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Jeg har aldri tatt kritikere alvorlig, og selv om det ikke er min musikkstil i det hele tatt måtte jeg bare sjekke henne ut.

Dog er siden hennes på myspace tatt ned...

Anonym sa...

Ja jeg må virkelig si meg enig i deres kommentar. Iram Haq kunne funnet et annet sted enn det offentlige rom, til å puste og pese så mye som hun gjør på denne cdn. Jeg føler meg skamfull og skjønner godt at hun har fjernet myspace siden, ETTER alt pepperet hun fikk igår og idag. Hun burde vært varsom, slik det står i Vær varsom plakaten! For å være ærlig kan jeg ikke digge denne cdn eller dama sjæl. Hun oser PR kåthet og slikt faller ikke inn for meg å lytte eller se på. Tror nok ikke plate Norge TØRR å spille pese/pipelåta hennes på norske radiokanaler. Uff, hun burde fått diplom for ÅRETS VÆRSTE ARTIST!

Thea Sofie sa...

Pussig, jeg kan gå inn og høre låta hennes på myspace fortsatt. Jeg er vel en av de heldige utvalgte jeg da...!

Jeg tror nok både artisten og hennes produsentkjæreste har vært fullstendig klar over at de ikke akkurat har laget radio- og topp20-musikk, men denne mølja blir uansett bare trist.

Anonym sa...

Trist for Iram ja, og produsenten som kanskje ikke vil tjene ett rødt øre på denne låta. Men bokstavlig talt, det er så mange haq i denne plata at jeg tror det beste ville vært om Iram gjemte seg under dyna og det ville vært trist for henne. Personlig er hun så prkåt at hun fortjener litt pepper. Jeg har ikke sett noe av henne hittil som jeg kan si er bra. Innsatsen hennes i boretslaget, var en stum Fatima. I Import Eksport fikk hun pepper fordi hun ikke virket troverdig i sin rolle. I Varg hadde hun er liten rolle og Berlinepoplene var hun bare statist. Hvorfor skal film Norge liksom bare like noen fordi de har en innvandrerbakgrunn? Det finnes så mange andre gode skuespillere og artister der ute og vi ser dem bare ikke. Det som er trist er at fond for lyd og bilde har støtta denna dama i å drite seg ut. (Med 20000,-)

Thea Sofie sa...

Skuespillerprestasjonene hennes har jeg unngått å si noe om, siden jeg dessverre/heldigvis ikke har sett verken serier eller film som hun har vært med i. Enda mer synd hvis denne plata bare er et påskudd for å komme i medias søkelys.

Nå er det C+C Records og Christer Falck som står bak utgivelsen, og tatt i betrakning hva slags artister Christer har satset på tidligere, er det kanskje ingen bombe at denne triste utgivelsen har blitt en realitet.

Anonym sa...

Ja du er heldig Stine som ikke har sett Iram sine tragiske utbrudd på skjermen. Hun kan heller ikke spille. Jeg kjenner en gutt som har jobbet sammen med henne og han fortalte at hun tror hun er primadonna og gjør hva som helst for å komme i media. Så nå har hun vel greid det, men synd konsekvensene av det hele ikke går i hennes favør denne gangen. Det hjelper liksom ikke å vise seg fram når du ikke har noe å by på. Den neste kortfilmen hennes, tror jeg ikke blir noe bedre enn den første. Hun har "kjøpt" inn skuespilleren fra De Usynlige, til å få filmen inn i søkelyset. Selv har hun ikke så mye annerkjennelse, men trenger andre navn til å lykkes. Han gutten jeg kjenner fortalte at hun er mester i å bruke andre til å få seg selv i rampelyset. (Stakkar den nye typen hennes, han har ialle fall blitt brukt i god tro for å lansere hennes plate.

Amos Keppler sa...

Ja, da kom jeg også inn på siden hennes og fikk endelig gleden av å høre mesterverket hennes.

Det er ikke ofte jeg er enig med kritkerne, spesielt ikke når de trasher noe, men her er jeg det.

Det er noen år siden sist.

Thea Sofie sa...

Stine Marie: Hører at du ikke har så godt inntrykk av Iram Haq, og det er jo en ærlig sak det, men jeg vil bare påpeke at jeg ikke har dømt musikken hennes på bakgrunn av hvilket inntrykk jeg har av henne som person.

Som sagt har jeg verken hørt eller sett særlig mye til dama før, og uttaler meg om musikken hennes kun med utgangspunkt i låta som ligger på myspace, og utdrag av låtene som ligger på iTunes.

Anonym sa...

Stine! Det er sant jeg har ikke mye til overs for henne, men jeg gav faktisk dama en liten sjanse til å kunne motbevise mine baktanker og de ryktene som går. Og jeg fikk enda en gang bekreftet at hu suger. Dette gjelder selvfølgelig plata hennes. Men jeg måtte jo komme med de andre bemerkningene i samma slengen. Les denne bloggens folkens; Den er dødsRÅÅÅÅÅ.Overskriften er "UKAS IDIOT-IRAM HAQ

http://ukas-idiot.blogspot.com/2008_10_01_archive.html

Ha en go natt til alle, k.k s.m

Anonym sa...

Jeg kjenner også en som har jobbet med Iram. Han sier at hun ikke er helt god i topp lokket. Hun er utspekulert, prkåt og utnytter menneker for å føre seg selv frem i media. Hun er ikke den eneste i verden som har valgt andre veier enn det foreldrene ville, men herregud, er vi nødt til å høre om det gjennom musikken og noen sponsede kortfilmer? Iram bør tenke på å ikke utnytte så mange mennesker rundt seg, og droppe "uskyldig pike", falskheten skinner gjennom!

ukas-idiot sa...

Dagbladet who? Vi var først.

ukas-idiot sa...

FIRE nye blogginnlegg har vi produsert siden du produserte dette. VI VIL HA MER PÅPP!

Thea Sofie sa...

Ops, her nytter det det ikke å ligge på latsiden forstår jeg...! Jeg får bare henge i da.

Anonym sa...

D komiske er at etter at Iram haq dreit seg ut med egen pop video, skal hun nå sette seg i regi stolen og hjelpe andre emnnesker å drite seg ut enda mer. Hun har vist fått jobb i larm komiteen og skal være regiass i en en video. Halleluja, har ikke de folka sett-hørt hennes video, før de gav hu oppdraget???????

Lykke til a folkens..bytt regiansvarlig, dama suger..alså iram suger no jævlig

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails