Siste poster

torsdag 3. desember 2009

Ikke gull alt som glimrer

Mens vi her hjemme faktisk vet hvordan man skal lage god julemusikk er det andre som har snubla langt ut i julegrøten i sitt forsøk på å formidle juleglede og fred på jord. I oktober skrev jeg om hvordan jeg satte min lit til at jula muligens kunne reddes av Tori Amos. Nå som desember har kommet, og juleplatene har gjort sitt inntog også her i huset, vet jeg bedre:

"I hovedsak består albumet av artistens egne utvalgte høytidsfavoritter kledt i lett gjenkjennelig Tori Amos-drakt. Syv av tolv låter er tradisjonelle sanger, mens fem av låtene er komponert av artisten selv. Men forventer du velkjente julefavoritter du kan nynne med til mens juletreet dekoreres, kommer du imidlertid til å bli kraftig skuffet. Ikke overraskende har Tori Amos på Midwinter Nights valgt å tøye strikken svært langt i sine juletolkninger. På A Silent Night With You befinner hun seg så langt utenfor hva som kan kalles et felles referansepunkt for en coverlåt, i både tekst- og melodi, at hun nærmest bikker over i det ugjenkjennelige.

(...) Fremfor noe annet fremstår Midwinter Graces som en kjølig og noe distansert lovprisning av vinteren som årstid, mer enn julen som høytid. Å kaste inn noen bjeller i miksen her og der er ikke nok til å gjøre det til en juleplate."

Les hele min anmeldelse av Midwinter Graces fra Tori Amos på musikknettstedet groove.no.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails