Siste poster

søndag 9. august 2009

Googling - sykdom eller livsstil?

Diskusjonen startet allerede ved middagsbordet og fortsatte oppe på takterrassen hvor månen hang rund og gul over hodene våre. Pompel, Pilt og jeg tok med oss glassene våre ut i natten og la oss langstrake på de nybeisede treplankene. Det var sensommer, natten holdt 22 grader, og vi samtalen kom ikke til sin ende før Pompel hadde tømt i seg både sitt eget glass så vel som Pilts.

Det begynte ved kjøkkenbordet hvor en gryte med spaghetti skulle gjøre oss mette og fornøyde. Pompel hadde vært i det fyrige hjørnet hele kvelden, og da jeg i en bisetning mellom to munnfuller nevnte at "googling er min livsstil", satte han nærmest Chablisen i halsen i sin umiddelbare iver etter å irettesette meg. -Sykdom! kvekket han og veivet så kraftig med armene at lysestaken holdt på å gå over ende og sette fyr på håret til Pilt. -Googling er en sykdom, og du burde slutte med det så fort som mulig!

I 2006 ble ordet googling offisielt lagt til i Oxford English Dictionary. Nordmenn googler som aldri før, og Googles egne statistikker for 2008 viser at mange av de mest populære søketermene er enkle nettstedsnavn som fungerer helt greit som nettadresser i seg selv etterfulgt av .no eller .com. Noe pussig er det også å registrere at søkeordet google ligger som nummer 2 på listen av søk i Google.

Topp 10 populære søk i Norge
1. Lyrics
2. Google
3. Youtube
4. You
5. Video
6. VG
7. Facebook
8. Wikipedia
9. Ordbok
10. Kart


Det er ikke til å legge skjul på at jeg selv googler uhemmet. Jeg googler mens jeg ser på TV, mens jeg hører på musikk, mens jeg leser aviser og ikke minst mens jeg ser på film. Helst vil jeg gå rundt med pc'en hengende i en tråd rundt halsen slik at jeg har umiddelbar tilgang til en søkemotor dersom et spørsmål skulle dukke opp.

-Det er sykt, hevdet Pompel mens vi lå på ryggen på takterrassen og badet i månelyset. -Du har latt deg forføre av informasjonssamfunnet, men jeg spør deg, hva gir det deg egentlig? Og hva skjer når du ikke har tilgang til internett? Kjenner du deg ikke hjelpeløs?

Jeg ble liggende å glo på månen, lot spørsmålet synke, og funderte litt på påstanden om at jeg er syk og muligens også trenger hjelp. Pilt hadde vært stille lenge, men nå satte hun seg plutselig opp, som om hun våknet fra en søvnløs dvale.

-Jeg lurer på hva som er gjennomsnittstemperaturen i Norge en natt i august, sa hun.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails