Siste poster

tirsdag 10. mars 2009

Må jeg?

Joda, påsken kommer i år også, og det blir sikkert både appelsiner, kryssord, kvikklunsj og sist men ikke minst - krim. De som kjenner meg og /eller har lest mine tidligere innlegg på bloggen har sikkert også fått med seg at jeg dessverre er allergisk mot kriminalromaner.

Like etter jul trasset jeg allikevel allergier og fobier og gikk modig ut og annonserte at jeg skulle stirre hatet i hvitøyet og gi meg i kast med en liten krim i den hensikt å virkelig fullføre den fremfor å gjemme den under sofaen til den blir glemt slik jeg har for vane å gjøre. Jeg kom med forsiktige løfter om at rapport skulle avlegges etter to-tre uker, forhåpentligvis etter endt lesing av Gert Nygårdshaug (som jeg tidligere har vært svært tilbøyelig til å like) og hans krimbok nummer ni i rekken om Fredric Drum.

Jeg antar at verden neppe vil gå under hvis skulle velge å la være å kommentere hvordan mitt møte med Nygårdshaugs krimverden utartet seg, men faktisk har jeg brukt de siste ukene på å fortrenge det som bare kan karakteriseres som nok et nederlag i min personlige kamp med krimen, og jeg formelig klør etter å skrike ut til verden hvordan krimallergi fører til dyp litterær angst og ensomhet i disse påskekrimtider.

Så nå sitter jeg her i sofaen, helt skjelven og traumatisert etter å ha blitt nedrent av e-poster fra Bokklubben om diverse påskekrimtilbud. Men til tross for nok et nederlag har jeg bestemt meg for å gripe tyren ved hornene. Når påsken kommer skal jeg nok en gang begi meg inn i krimens verden, men ubevandret som jeg er i traktene der omkring, trenger jeg råd.

Hvilken krimroman skal jeg lese i påskeferien? Stem øverst til høyre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Masse bra krim, du må bare finne din genre innen krimen. Strengt tatt kan både "Brødrene Karamazov" og "Forbrytelse og straff" regnes som krim. Ingen kan mislike dem. Men da er man løssluppen med genre-båsene.

Hvis du er drevet av et plot som er litt komplekst og en elegant løsning på det hele, så er John Dickson Carr fin. Agatha Christie passer halvveis inn her.

Hvis du liker brukbare plot og en god fortelling med litt action...Da er Arnaldur Indridason og Ian Rankin de du burde ta en titt på.

En bok som veldig mange regner som sin favoritt (ikke min favoritt, men den er bra) er "Olive tok en øks" av Minette Walters.

Skal du bare grøsse og ha det riktig så skummelt, da er det André Bjerke (Bernhard Borge) og Edgar Allan Poe som er tingen. Bjerkes kriminalromaner holder verdensklasse, og er samtidig skrevet av norgeshistoriens beste ordkunstner.

Thea Sofie sa...

Mange gode forslag her, takker for det:)

Vurderte å sette Andre Bjerke på avstemmingslisten, men prøvde å velge noe så "kommersielt" som mulig. Har så lyst til å like en mainstream-krimroman.

Alle sier at Stieg Larsson er en sikker vinner, men han har jeg skydd som pesten og det blir litt surt å bukke under nå.

Kanskje er jeg bare redd for å miste noe å elske å hate?

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails