Siste poster

onsdag 10. september 2008

Jarle Klepp lever, Kim Karlsen er død

Dagbladet melder at forfatter Tore Renberg slett ikke har til hensikt å legge bort karakteren Jarle Klepp, sist kjent fra filmsuksessen "Mannen som elsket Yngve". Som lesere har vi fått muligheten til å følge Jarle gjennom opptur og nedtur gjennom "Kompani Orheim" og den adskillig mer omtalte "Mannen som elsket Yngve", og nå er altså forfatteren ute med en tredje bok om Jarle med tittlen "Charlotte Isabel
Hansen".

Da "Mannen som elsket Yngve" kom ut i 2003, ble romanen av anmeldere sammenlignet med Lars Saabye Christenses klassiker "Beatles", og som kjent er Saabye Christensen i disse dager også ute med "Bisettelsen", den tredje og avsluttende boken i triologien om Kim Karlsen og venner. Denne uken har jeg brukt noen timer på t-bane og buss i selskap med sistnevnte, uten å bli nevneverdig begeistret. Faktisk har jeg rett og slett satt "Bisettelsen" tilbake i hylla etter vel 200 leste sider.

Litt vemodig må jeg konstatere at Saabye Kristensen, som alltid har vært en av mine norske favorittforfattere, ikke rører meg i det hele tatt i "Bisettelsen". Det blir rett og slett for latterlig når det føles som om Saabye Christensen formelig parodierer sin egen forfatterstemme gjennom det som for meg fortoner seg som en orgie i slitne metaforer og analogier. Noen ganger tar jeg meg selv i å lure på om han holder oss lesere for narr, og det er ingen god følelse.

Inntil videre er altså ytterligere involvering i "Bisettelsen" innstilt.

Spenningen nå ligger defor i å se om Tore Renberg innfrir mine skyhøye forventninger til "Charlotte Isabel Hansen". Jeg tror ikke jeg orker nok et litterært nederlag nå. Da ville jeg rett og slett bli fristet til å gå i grava, ta kvelden, slukke lyset, si farvel,og avslutte den lange livsferden, for å si det på Saabye Christenses vis.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails