
Tidligere har jeg skrevet om hvordan musikkbransjen er i forandring. Den digitale tidsalder strammer grepet om bransjen og forbrukere, og krever forandring i gamle systemer. Chris Anderson, redaktøren for IT-magasinet Wired hevder at fremtiden for bransjer i forandring ligger i å tilby en rekke tjenester gratis på nett, mot at en mindre gruppe forbrukere betaler for en eksklusiv versjon av samme tjeneste. I prinsippet er nettopp Spotify bygget opp rundt denne økonomiske filosofien: Musikken streames gratis til alle, men hvis du vil slippe rekalmen må du betale. Ideen høres fin ut, men problemene oppstår i det den brukermassen som er villig til å betale ikke er mange nok til å dekke utgiftene for dem av oss som bare ønsker å henge med på lasset.
Personlig ville jeg aldri finne på å betale for Spotify. Jeg mener at tjenesten er uinteressant så lenge jeg ikke kan laste ned musikkfilene til min egen laptop og eventuelt bære dem med meg ut i sola på en mp3-spiller dersom jeg skulle ønske det. Det hyles i øst og vest om genialiteten ved Spotify, men det at det hele nå går over til å bli en nedlastingstjeneste mot betaling, som iTunes, sier meg bare at gratistilbudet til Spotify ikke er godt nok.
2 kommentarer:
Jeg har det faktisk :) Bruker det og, er en del musikk jeg ikke finner på nettet som de hadde. Og reklamen er ikke så ille. Og jeg kan ikke skjønne hvem i all verden som skal gidde å betale 99kr i måneden for at det skal være reklamefritt.. Såååå, da har jeg det vel ikke så mye lenger ^^' damn.
Har Spotify jeg også :) Har brukt det veldig lite faktisk. Vil jeg sjekke ut ny musikk kan jeg alltids bruke MySpace.
Spotify er jo uansett kjekt på den nmåten at man kan lete finne musikk som ligner på den man allerede har hørt på osv.
Legg inn en kommentar