Siste poster

tirsdag 15. desember 2009

Uheldig låtfokus

Ettersom vi snart trer inn i et nytt tiår, er kåringene av det siste tiårets beste musikk i full gang ibåde større og mindre medier. VG mener at Susanne Sundfør har skrevet Norges nest beste låt de siste ti årene med sin hit "Walls", men selv forholder artisten seg nøktern til dette evige fokuset på singellåter. Hun trekker frem konseptalbumet som en fin vei å gå i en tid hvor enkeltlåter krever større og større oppmerksomhet.

Selv har jeg vanskelig for å forstå hvorfor man ønsker å fortsette å mate dette evige fokuset på enkeltlåter. Ettersom Spotify og Last Fm for alvor har invadert de norske stuer har det nærmest gått sport i å sette sammen spesialiserte spillelister for fest, hverdag, trening, blåmandag og hva det nå måtte være. Aller helst skal disse dessuten deles med kjente og ukjente via diverse nettsamfunn.

Men la det nå være notert: Jeg står over! Gi meg heller en album-anbefaling, så snakker vi i det minste samme språk.

4 kommentarer:

Orangorill sa...

For ikke å snakke om uheldig poplåtfokus. Norges største musikalske eksportartikler, med et hederlig unntak i A-Ha, er ikke pusepop, men eksperimentell jazz, og svartmetall. Hvor er egentlig Nils Petter Molvær, Jan Garbarek, Terje Rypdal, Immortal, Arcturus og Emperor når tabloidene snekrer sammen slike lister? Forøvrig alle artister som fokuserer på albumformatet.

Øyvind sa...

For meg er LP-platen nesten død og begravet, jeg foretrekker å grave fram de sjeldne perlene av noen enkeltlåter som finners der ute. Egentlig har jeg vel alltid hatt den legningen, så sånn sett er mp3 og ikke minst Spotify og Wimp kjærkommet for min del. For albumelskere vil nok ikke årene som kommer bli hyggelige dessverre, albumet slik vi kjenner det vil aldri bli like viktig igjen. På godt og vondt, men for meg definitivt mest på godt. Bra blogg forresten.

Thea Sofie sa...

Orangorill: Er enig i at popmusikken får for mye fokus i diverse kåringer. Speiler jo egentlig situasjonen når musikk anmeldes i de tabloide medier forøvrig. Synd.

Anonym sa...

eg er så samd! sjølv er eg ein skikkeleg albumjente! det beste eg veit er å oppdage eit heilt album, song for song, og oppleve korleis kvar enkeltsong heile tida blir endra etterkvart som ein låsar opp dei andre songane på albummet. det er fantastisk!

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails