Siste poster

fredag 12. september 2008

Vakker rød russer


Jeg har forelsket meg i en russer, eller rettere sagt musikken hennes. De siste ukene har jeg hørt mye på det nye albumet til artisten Russian Red, som faktisk ikke en gang er russisk, men spansk.

Det er ikke det at jeg ikke har hørt gode kvinnelige singer-songwriters før, en god dose av min favorittmusikk vil nok føye seg inn i rekken blant disse, men i mine øyne tilfører Russian Red musikken sin noe unikt i form av en selvsikker uskyldighet i kombinasjon med en snål nakenhet og ærlighet som nesten blir påtrengende på en god måte.

Debutalbumet hennes "I love your glasses" gir sterke assosiasjoner til det beste fra artister som Tori Amos, PJ Harvey, Cat Power og Kate Bush. Det er i første rekke Russian Reds unike stemmebruk som bærer albumet frem og gir det en karakter så distinkt at det bare må høres igjen og igjen, og i kombinasjon med hennes til tider pussige engelske uttale og forkjærlighet for bruk av klang på stemmen, er dette som sukkertøy for ørene.

Der andre popartister er ufeilbare og strøkne i lydbildet, knirker og klimprer Russian Red seg fremover med en sjarm som for mitt vedkommende med glans overskygger det faktum at låtkvaliteten på albumet er av noe varierende karakter. Og når albumet i tillegg avrundes med tidenes vakreste coverversjon av Cyndi Laupers "Girls just want to have fun", er lykken fullkommen.

Jeg ser det som min plikt å spre det glade budskap. Klikk deg inn på Russian Reds Myspace og se henne på Youtube.

Lytt. Se.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails