Siste poster

søndag 8. mars 2009

Med kvinnelig blikk for vampyren


I anledning 8.mars har jeg holdt en aldri så liten privat markering av dagen her hjemme i stua. Jeg inntok sofaen i kvinneposisjon (med beina opp, teppe og Pepsi Max), og satte på filmen "Twilight- Evighetens kyss". Etter hva jeg har hørt og lest skal dette være en film som går under definisjonen "new breed of chick-flicks", og har fått jenter over hele verden til å gå bananas i vampyr-begeistring.

I følge teoretikeren Laura Mulvey, er populærkulturens filmer preget av produksjon og reproduksjon av det hun omtaler som "det mannlige blikk". Dette blikket kommer til uttrykk gjennom en posisjon som kan inntas av både mannlige roller i selve filmen, og av oss som publikum. Mulvey mener at kvinnen i popkulturens filmer kan karakteriseres som:

a.) en manifestasjon av mannens lyst
eller
b.) som en manifestasjon av mannens kastraksjonsangst i det han ser kvinnen som en fallosløs mann.

I begge tilfeller er kvinnen altså et objekt for mannens blikk, derav uttrykket "mannlig blikk" eller "male gaze".

Etter å ha sett "Twilight- Evighetens kyss", slo det meg hvordan dette er en film hvor synet på kvinnen som objekt for det mannlige blikk, er en teori som ikke helt lar seg overføre på den tradisjonelle måten. I "Twilight" er vår heltinne Bella forelsket i den udødelige, overmenneskelig sterke, raske, rettskafne og usannsynlig vakre vampyren Edward. Scene på scene viser nærbilder av Edwards ansikt, hans intense blikk og sultne lepper. Hans umulige perfekte ytre fungerer som den ultimate tilfredstillelse for det jeg her velger å omtale som motparten til Laura Mulveys uttrykk: "det kvinnelige blikk".

Og Twilight-regissør Catherine Hardwicke stanser ikke ved å gi det kvinnelige publikum utløp for sine fantasier om den umulig perfekte tenåringsforelskelsen, som i følge Bella "skal vare for evig og alltid". Regissørens valg om å la filmen glitre med sitt fravær av seksuelle handlinger mellom de nyforelskede, tilfører paradoksalt nok filmen en påtagelig mengde erotisk aura. Mens den kvinnelige hovedkarakteren Bella er nøytral i sin fremtoning og kroppsspråk, vises Edward i en mengde situasjoner hvor hans seksualitet kommer til uttrykk gjennom mer eller mindre skjult billedbruk. Blant annet lar han Bella beskue hans virkelige hud slik den ser ut i sollys, som for Bella vises som et fantastisk vakkert ytre: brystkasse og kinn dekket med små diamanter.

Men selv om Twilight til en viss grad snur teoriene noe på hodet hva "det mannlige blikk" angår, er det ikke til å komme bort i fra at også Bella i aller høyeste grad fremstår som et objekt for lyst. Edwards vampyriske insinkter uttrykt som et nærmest uimotståelig ønske om å drikke Bellas blod, kan vanskelig ses på som annet enn et bilde på hans seksuelle lyster. Edward er i tydelig kamp med sitt begjær for Bella, noe som også kommer tydelig frem i dialogen dem i mellom. Han forteller Bella at han har store vanskeligheter med å motstå henne, og at "han har ventet et helt liv på å treffe henne".

Paradokset i fremstillingen av den mannlige lysten ligger i at det allikevel er Edward som holder igjen når Bella endelig er klar for å ta skrittet fullt ut. Ikonisk nok er det den store "Prom-night" som er kvelden da hun forteller Edward om sine dypeste ønsker, og tilbyr ham sin jomfruhvite hals i håp om at de kan følge hverandre inn i evigheten. Dessverre for Bella ønsker ikke Edward at hun skal utsettes for vampyrenes skjebne, og jeg kan bare gjette meg til hvordan det gikk et betatt sukk gjennom kinosalene breddfulle av homonelle tenåringsjenter da Edward lot Bella få beholde hans kjærlighet samtidig som han holdt seg for god for å frarøve hennes sin menneskelige dødelighet, til tross for et brennende begjær.

Nok sagt. Jeg kan definitivt styre min begeistring for oppfølgeren.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en god analyse av Twilight. Slo det deg som merkelig at en film med en kvinnelig regissør, kvinnelig hovedrolle og basert på en bok av en kvinnelig forfatter fortalte om ei jente som ble besatt og avhengig av en gutt? Og hvis du ser på det emosjonelt sett, så er Bella 17 år gammel, men Edward er 106 år gammel. Hun er et barn i forhold til ham. Budskapet er mer misogynistisk enn det en konemishandlende mannsgris noen gang kan få til.

Anonym sa...

Jeg tror at jeg innerst inne hater twilight selvom jeg har hele bokserien!

Thea Sofie sa...

@ Stian: Som kvinne slo det meg absolutt ikke som merkelig at en film med en kvinnelig regissør, kvinnelig hovedrolle og basert på en bok av en kvinnelig forfatter fortalte om ei jente som ble besatt og avhengig av en gutt. Kan ikke helt forstå hva det merkverdige med det skulle være...? :)

Men litt pussig er det kanskje at en 106-åring og en 17-åring finner felles plattform ført i pennen av en kvinnelig forfatter.

Thea Sofie sa...

@ Someting: Har ennå til gode å lese bøkene. Har ikke planer å begi meg ut på den stien med det første, selv om jeg har flere skeptiske bekjente som nå er Twilight-frelse.

Syns dessuten at det er et noe pussig fenomen det med å elske å hate det vi elsker;) Gjør det selv. Er for eksempel ganske glad i å se på Northern Exposure (Livet i Alaska)klokka halv ti om morgenen, men jeg føler alltid at jeg må komme med en liten disclaimer hvis jeg forteller fremmede om det;)

(Ops, nå er katta ute av sekken!)

Anonym sa...

Interessant det du sier om det seksuelle fraværet. Forfatteren av vampyr-serien, Stephenie Meyer, studerte jo ved BYU som visstnok er et Mormon-universitet. Ligger kanskje noe i det..

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails